هشدار در مورد برخی از مکمل های غذایی و محصولات جعلی برای دیابت

15اکتبر 2021 - اگر تا به حال داستان های معجزه آسایی در مورد مکمل های غذایی شنیده اید که می توانند به شما در درمان دیابت کمک کنند، مراقب باشید. سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) و کمیسیون تجارت فدرال(FTC) ، نامه های هشدار دهنده ای را به ده شرکت متهم به فروش غیرقانونی مکمل های غذایی که مدعی درمان، معالجه ی قطعی یا پیشگیری از دیابت هستند، ارسال کرده اند.

همانطور که FDA گفته است، "در حالی که تعداد افراد مبتلا به دیابت در حال افزایش است، محصولاتی که به طور غیرقانونی به بازار عرضه می شوند و وعده پیشگیری، درمان و حتی معالجه ی کامل دیابت را می دهند، به بازار هجوم آورده اند."

در ایالات متحده، مجوز داروها و مکمل های غذایی توسطFDA صادر می شود. اما مکمل های غذایی معمولاً تحت عنوان غذا بررسی می شوند نه به عنوان دارو. این بدان معناست که آنها نیازی به رعایت استانداردهای ایمنی و اثربخشی، مشابه داروها ندارند. به طور خلاصه، داروها تا زمانی که بی خطر باشند، و مکمل ها تا زمانی که ناایمن نباشند، ایمن در نظر گرفته می شوند.

اما حتی اگر مکمل ها متفاوت از داروها بررسی و نظارت شوند، این بدان معنا نیست کهFDA به هیچ وجه بر محصولات غذایی و مکمل ها نظارت نمی کند. بستگی به این دارد که آیا فروشنده برای محصول خود ادعای سلامتی داشته باشد یا خیر. همانطور که FDA توضیح می دهد، طبق این قانون، "محصولاتی که برای تشخیص، درمان، معالجه، کاهش یا پیشگیری از بیماری در نظر گرفته شده اند، دارو هستند و مشمول الزاماتی هستند که برای داروها اعمال می شود، حتی اگر به عنوان مکمل های غذایی برچسب خورده باشند. برای مثال، یک شرکت نمی تواند (بدون شواهد قاطع) ادعا کند که آب میوه ی آن سرطان را درمان می کند.

ده شرکتی که نامه های هشدار FDA را دریافت کردند، شامل:

·        .Live Good, Inc

·        Pharmaganics, LLC

·        .Lysulin, Inc

·        Nuturna International, LLC

·        Phytage Labs

·        Ar-Rahmah Pharm, LLC

·        Metamune, Inc.

·        Holistic Healer & Wellness Center, Inc.

·        Aceva, LLC

·        Radhanite, LLC

برای هر یک از این شرکت ها، FDA با استناد به ادعاهای خاص در تبلیغات شرکت، اعتراضاتی را به اظهارات عمومی آنها فهرست کرد. به عنوان مثال، در مورد  Live Good، که محصولی به نام "Berry Gen Sugar Support" را به بازار عرضه می کند، FDA بر اساس ادعای این محصول: "این محصول به کاهش سطح قند خون، کنترل گلوکز و بهبود شرایط افراد دیابتی و محافظت از پانکراس و همچنین بهبود مشکلات پوستی و درد مفاصل کمک می کند"، نوشت: طبق قانون، محصول شما یک "داروی جدید" محسوب می شود، و بهمین دلیل این مکمل "به طور کلی به عنوان یک داروی ایمن و موثر شناخته نمی شود" ، چرا که داروهای جدید از نظر قانونی بدون تایید قبلیFDA ، نباید برای تجارت بین ایالتی معرفی یا تحویل داده شوند.

در نامه های هشدار دهنده دیگر، FDA به ادعاهای غیر قابل اثبات مشابهی در مورد مزایای دیابت اشاره کرد. برای مثال Aceva, LLC، می گوید که این محصول یک فرمول موثر بالینی حاوی مواد قوی طراحی شده برای بهبود حساسیت به انسولین و افزایش کنترل گلوکز (قند) خون است. Phytag Labs ادعا کرده است که محصول آنها سطوح قند خون و فشار خون بالا را در دیابت نوع 2 در طول روز کاهش می دهد. Pharmaganics, LLC، ادعا کرده است که قند خون ناشتا را 11٪ کاهش می دهد.Holistic Healer & Wellness Center, Inc  ادعا کرده است که این محصول برای کاهش قند خون بالا، عالی عمل می کند و غیره. در نامه‌ها همچنین هشدار داده شده است: «محصول شما برای درمان یک یا چند بیماری در نظر گرفته شده است که، به استثنای برخی موارد استثنایی که در اینجا قابل اعمال نیستند، مجاز به تشخیص یا درمان بدون نظارت یک پزشک نیستند. بنابراین، نوشتن دستورالعمل‌های کافی برای یک فرد برای این که از محصول شما برای اهداف مورد نظر خود به طور ایمن استفاده کند، غیرممکن است.

آژانس های فدرال توضیح دادند که به نظر می رسد چند عامل پشت جذابیت مکمل ها وجود دارد. یک عامل هزینه است. به گفته ساموئل لوین، سرپرست دفتر حمایت از مصرف کننده  FTC، "قیمت انسولین آمریکایی ها را به سمت روی آوردن به محصولات مشکوک به جای درمان های اثبات شده سوق می دهد". عامل دیگر ناامیدی است. جیسون هامبرت، مدیر سرویس بهداشت عمومی ایالات متحده که با دفتر امور تنظیمیFDA  همکاری می کند، گفت: «افراد مبتلا به بیماری های مزمن یا صعب العلاج ممکن است احساس ناامیدی کنند و به اهداف آسانی تبدیل شوند. محصولات جعلی برای دیابت به ویژه نگران کننده هستند زیرا گزینه های موثری را برای کمک به مدیریت این بیماری جدی پیشنهاد می دهند در حالیکه فاقد محصول اصلی هستند و بیماران را در معرض محصولات اثبات نشده و غیرمنطقی خطرناک قرار می دهند. عدم پیروی از برنامه‌های درمانی ثابت‌شده می‌تواند منجر به قطع عضو، بیماری کلیوی، نابینایی و مرگ شود.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2021/10/15/government-warns-about-certain-dietary-supplements-for-diabetes/